Infraroodsauna: Veiligheidsregels voor een Infraroodsauna

“Infraroodsauna”: Veiligheidsregels voor een Infraroodsauna

Sauna’s worden al sinds eeuwen gebruikt door verschillende culturen wereldwijd. De inheemse volkeren van America associëren het met religie en de Noordelijke stammen in Europa gebruikten sauna’s om te ontsnappen aan de extreme winter temperaturen. Sindsdien zijn sauna’s geworden tot de normale gebruiksvoorwerpen van tegenwoordig, die je in de meeste spa’s aantreft. De nieuwste innovatie in sauna’s is de Infraroodsauna, wat de moderne en meer more efficiënte versie is van deze eeuwenoude praktijk. Deze nieuwe versie krijgt sinds kort veel kritiek, daarom zijn hier wat tips voor een veilig gebruik.

De Mythes ontkracht

Infraroodsauna’s zijn veel veiliger dan de traditionele omdat de warmteers zijn weggestopt en zo het risico op contactverbrandingen afneemt. Er zijn echter nog steeds sommige voorzorgsmaatregelen nodig.

• Infrarood straling is schadelijk: Een breed gedragen misvatting is dat een Infraroodsauna gevaarlijk is door de infrarood straling die wordt uitgezonden. Dit is niet het geval omdat deze straling geen schadelijke effecten heeft die bijvoorbeeld wel worden geassocieerd met UV- en röntgenstraling.

• Kinderen mogen niet dezelfde sauna gebruiken als volwassenen: Dit is echt waar omdat, totdat kinderen in de puberteit komen, hun lichamen niet op dezelfde manier met warmte kunnen omgaan als volwassen lichamen. Zij kunnen temperaturen niet reguleren en daarom zijn ze bevattelijker voor verbranding. Kinderen, zeker die nog geen 12 jaar zijn, zouden niet meer dan enkele minuten in de sauna moeten blijven.

• Dieren in de Sauna: Dit is eveneens een slecht idee omdat dieren en mensen niet op dezelfde manier met stoom en warmte omgaan. Dieren zullen uitdrogen en misschien zelfs wel flauwvallen of sterven als ze te lang in een sauna worden gehouden.

Regels voor Infraroodsauna

Hier zijn enkele voorzorgsmaatregelen die genomen kunnen worden om het risico op gezonheidsproblemen te verminderen.

• Verzeker u er altijd van dat u geen gezondheidsproblemen heeft die verergerd kunnen worden door de toename van de lichaamstemperatuur, voordat u begint aan uw saunasessie. Dit kan o.a. mensen betreffen met hartproblemen, pacemakers, tumoren of ssiliconenimplantaten.

• Als u zich in de sauna bevindt moet u een timer instellen en uw sessies niet te lang maken. Dit omdat u oververhit kunt raken, waardoor u een warmtesteek kunt krijgen. Als u ooit gedurende of na de sessie dergelijke effecten ervaart, dan is de vuistregel: neem een koude douche. Hierdoor zal uw lichaamstemperatuur weer normaal worden.

• Door het zitten in de sauna vermindert het aandeel van de electrolyten in uw lichaam en het is heel belangrijk om deze te vervangen. Voor dit doel zijn er specifieke drankjes en de kans op uitdroging wordt verminderd door deze te drinken voor, gedurende en na uw Infraroodsauna sessie.

• Het menselijk lichaam slaat resten van de verschillende stoffen die u gedurende uw leven innam, op in onze weefsels. Dit kan drugs betreffen, zoals psychedelica of medicijnen zoals anesthetica. Als u in de sauna bent, kunnen deze stoffen door de toegenomen temperatuur en circulatie nogmaals door uw bloed stromen, waardoor u wederom de effecten er van ondergaat. Daarom moeten mensen die onder deze categorie vallen, iemand anders mee vragen in de Infraroodsauna, voor het geval dat u naar buiten moet worden geleid.

Bedenk altijd dat overmaat nooit goed is voor het lichaam. Of u nu de sauna thuis gebruikt, of elders, ga er nooit langer in dan een vooraf ingestelde tijd. Elke persoon is verschillend, du swat een gezonde periode is voor uw lichaam, moet u zelf beslissen.